Моніторинг дотримання стандартів в друкованих ЗМІ («мова ворожнечі»)
Автономна Республіка Крим (липень 2010 року)

Як показує статистика моніторингу, вже тривалий час в  практиці роботи  друкованих ЗМІ Криму ситуація не змінюється. В одних виданнях відчувається хороша обізнаність журналістів та редакторів з проблемою «мови ворожнечі», і вони  уникають цих прикрих випадків вживання мови, що сіє ворожнечу між людьми. Наприклад, такі солідні газети Криму як «Первая Крымская», «Крымская газета», «События», «Слава Севастополя», «Крымские известия» не вживають не тільки «мови ворожнечі», але й близьких до неї сумнівних висловів. Це говорить про те, що ці видання віддають перевагу аналітичному стилю викладу матеріалу та не є рупорами чиєї б то не було пропаганди чи агітації, слугують в першу чергу своєму читачеві, якому потрібна об’єктивна та неупереджена інформація.  З цього можна зробити висновок, що більшість газет Криму уникають «мови ворожнечі» і не є джерелом міжнаціональної чи міжрелігійної ворожнечі. 

Зате в інших виданнях з номера в номер експерти знаходять приклади порушення стандартів та вживання «мови ворожнечі». Наприклад, в газеті «Крымская правда»: 2.07.2010, № 116, «Раскольники призвали сорвать визит патриарха Кирилла», ( критерій № 1, балів – 10), 3.07.2010, «Опасный пересмотр». Ю.Вербицкая (критерій 3, балів 8), 03.07.201, «Проблема одна: трезуб мезга». А.Вакуленко (критерій 9, балів 2). 
В липні 2010 року відзначилась газета «Слава Севастополя»:  1). 15.07.2010г.- «Рынки заполонили нитратные арбузы .Врачи советуют не рисковать»-  п.4 неоправданное указывание на этническую принадлежность- 7 баллов; 2).   16.07.2010г.- «Обросшая шаурмой  Учкуевка»-  п.4- неоправданное указывание на этническую принадлежность»- 7 баллов. 3).  22.07.2010г. «Россия обещает пополнить ЧФ новыми кораблями и подводными лодками»-п.4- неоправданное указывание на этническую принадлежность-7 баллов). 
Не уникають «мови ворожнечі» навіть такі газети як «Комсомольская правда-Крым».  1). 21.07. 2010 - «Из чего же, из чего же сделаны наши пельмешки…» п.4 – неоправданное указывание на этническую принадлежность- 7 баллов;  создание негативного образа этнической группы – 9 баллов; 2).  21.072010г. «Турист из Белоруссии заковал сына в цепи»-  п.4 – неоправданное указывание на этническую принадлежность - 7 баллов.

 З місяця в місяць відрізніється від інших газет активним вживанням «мови ворожнечі» газеті «Крымское время». 
 В нинішньбому місяці статистика така: 1). 01.07. 2010.  «Ликбез для оголтелых», 2). 06.07. 2010. «В Севастополе в последний раз отметили день украинского флота по календарю Ющенко?». 3). 13.07. 2010 «Меджлис опять полез в чужой монастырь со своим уставом», 4). 15.07. 2010. « Мазепа forever!», 5). 19.07.2010.  «Оранжевый вирус» в Москве, или Чего не сделаешь ради «дружбы народов», 6). 20.07. 2010, «Можно выпить больше водки, но без сала и селедки», 7). 27.07. 2010. « Хамское отношение к Ханскому двору», 8). 27.07.2010. «Учкуевка провоняла шаурмой». 
 На жаль не змогла уникнути мови ворожнечі і єдина україномовна газета «Кримська світлиця».   Експерти відзначають виживання мови ворожнечі та порушення стакндлартів журналістики в матеріалах: № 13 «Від головного редактора „Кримської світлиці»,, № 13 «Про біль і через біль». 
Певним рекордсменом лишається і в цьому місяці газета «Крымский телеграф». Мова ворожнечі присутня в матеріалах: № 88 «Приморский расстрел», «До встречи в Бразилии-2014!», № 92 «Бизнес по- меджлисовски». 
Як і раніше, деякі кримські газети не можуть взяти за правило уникати анекдотів та інших жартів з національних тем, де порівнювались окремі якості окремих національностей чи груп людей.  Експерти віднесли це до «м’яких» проявів «мови ворожнечі», однак, як і раніше,  вважають, що і такі випадки не мають права мати місце в пресі Криму. 

Керівник групи експертів 

з моніторингу дотримання стандартів

в ЗМІ Криму («Мова ворожнечі»)  

                                                                                                                  Микола СЕМЕНА. 

м. Сімферополь, 

2 серпня 2010 року. 
